Dlaczego nie warto rezygnować z glutenu?

Moda na diety bezglutenowe na dobre zagościła w Polsce. Ograniczenie spożycia glutenu ma wpływać na poprawę stanu zdrowia. Nadwrażliwość pokarmową na gluten uważa się za winowajcę chorób autoimmunologicznych, złego samopoczucia i niestrawności. Niektórzy nawet twierdzą, że dieta bezglutenowa pomaga w odchudzaniu. Jednak czy warto rezygnować z produktów mącznych na stałe? Czy rzeczywiście produkty mączne tak tuczą?

Czym jest gluten?

Owiany złą sławą gluten to nic innego jak mieszanka białek: gluteninu i prolaminu, znajdująca się w pszenicy, życie i jęczmieniu. Jest podstawowym składnikiem pieczywa czy makaronu. Dzięki glutenowi wypieki mają specyficzną konsystencję i smak. Dodaje się go także do innych produktów spożywczych, takich jak: wędliny, przyprawy, przetworzona żywność, a nawet pasta do zębów. Odnotowuje się, że spożycie glutenu znacznie wzrosło w ostatnich latach. Do tego zaczęto modyfikować genetycznie pszenicę i inne zboża, by zwiększyć w nich zawartość białka. Zastosowano zabieg hybrydyzacji. Pszenica zwyczajna ma największy współczynnik genomu D, który bezpośrednio odpowiada alergie i nietolerancje pokarmowe.

Korzyści z jedzenia produktów zbożowych

produkty zbożowe z glutenem też mogą być zdrowe

Jeśli chodzi o produkty zbożowe, najlepsze są pełnoziarniste i o po nie należy sięgać najczęściej. Powinny wchodzić w skład większości posiłków, ponieważ stanowią ważne źródło energii i składników odżywczych. Są bogate w witaminy, składniki mineralne i korzystny dla zdrowia błonnik pokarmowy. Do produktów pełnoziarnistych zaliczamy także kasze – gryczaną, jęczmienną, pełnoziarniste makarony, brązowy ryż, płatki owsiane, jęczmienne i żytnie. Składniki zawarte w produktach zbożowych: węglowodany złożone są źródłem energii, witaminy z grupy B, zwłaszcza tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy, magnez i cynk, które odpowiadają za prawidłową pracę mięśni i odporność. Zaś błonnik pokarmowy wspomaga pracę układu pokarmowego, ułatwia odchudzanie, reguluje poziom cholesterolu we krwi, zapobiega zaparciom.

Jakie produkty zawierające gluten wybierać?

Jeśli nie mamy problemów z przyswajaniem glutenu, możemy sięgać po produkty mączne. Trzeba sobie uświadomić, że sam makaron nie tuczy, a przyczynia się do tego tłusty sos, często posypany serem. A więc jakich zasad się trzymać, by wybrać przykładowo dobry makaron? Zacznijmy od składu – powinien składać się z semoliny lub pszenicy durum. Dobrym wyborem będzie makaron pełnoziarnisty. Należy także dobrać kształt makaronu do potrawy, by eksponował jej smak. Ciekawą opcją są makarony kolorowe, zawierające suszony szpinak, papryczkę chili, pomidory. Należy też pamiętać o urozmaicaniu diety i zastępowaniu makaronu kaszami. Jeśli chodzi o pieczywo, najlepsze jest te wytwarzane wieloetapowo. Oddzielnie przygotowywany jest rozczyn, a następnie ciasto właściwe. Dobry chleb można poznać po gąbczastej strukturze i równomiernych porach, łatwo się go rwie i ma lekko kwaskowy smak. Warto czytać etykiety. Im mniej składników, tym produkt jest zdrowszy. Należy bezwzględnie uważać na pieczywo bezglutenowe, w których ilość ulepszaczy smaku poraża, a niektóre i tak zawierają śladowe ilości glutenu.

Autor: Aneta

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *