Apteka w kuchni – przyprawy i zioła

 

Żyjemy wśród roślin, otaczają nas, pomagają, dekorują, leczą i smakują. Doskonałym przykładem tej codziennej i bardzo ważnej obecności w naszym życiu są zioła i przyprawy. Nie tylko polepszają smak i aromat potraw. Mają także dobroczynny wpływ na organizm człowieka, na metabolizm, odporność, a nawet samopoczucie, pomagają w kuracjach wielu chorób, np. infekcji przeziębieniowych.

Przyprawy – dla smaku i na zdrowie

Przyprawy i zioła działają na wiele procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Nie bez powodu coraz większym powodzeniem cieszy się szeroko rozumiane ziołolecznictwo. Zawarte w roślinach olejki eteryczne, garbniki i sole mineralne pomagają zwalczać stany zapalne, łagodzą dolegliwości bólowe, stymulują wydzielanie soków trawiennych. Tak naprawdę z dobrodziejstwa natury możemy korzystać każdego dnia, profilaktycznie i dla smaku, używając odpowiednich przypraw, bez których nasze potrawy nie smakowałyby i nie pachniały tak apetycznie.

Przyprawy – rodzaje i klasyfikacja

Pod ogólnym sformułowaniem „przyprawy” kryje się wiele dobra, dlatego warto wprowadzić porządek i klasyfikację aromatycznych dodatków. Najczęściej spotykamy się z podziałem na przyprawy:

  • ziołowe
  • korzenne (egzotyczne)
  • warzywne (np. cebula i czosnek)
  • mieszanki przyprawowe
  • substancje przyprawowe uzyskane poprzez procesy technologiczne i chemiczne (np. kostki, pasty).

Przyprawy orientalne - nadają smak i aromat, barwią

Podział przypraw roślinnych uwzględnia też ich część morfologiczną oraz zawartość substancji czynnej. Jeśli chodzi o część morfologiczną wyróżniamy:

  • zioła (np. tymianek)
  • liście (np. rozmaryn, liść laurowy)
  • nasiona (np. gorczyca)
  • owocnię (np. pieprz)
  • pączki (np. rumianek)
  • korę (np. cynamon)
  • kłącza (np. imbir)
  • strąki (np. wanilia)
  • znamiona (np. szafran).

Pod względem substancji czynnej dzielimy je na:

  • olejkowe
  • goryczkowe
  • goryczkowo-olejkowe
  • barwiące.

Dobroczynny wpływ przypraw na organizm

Wiemy doskonale, że dobrze przyprawione jedzenie smakuje lepiej. Większość z nas potwierdzi, że dzięki dodatkowi majeranku, kurkumy czy imbiru posiłki łatwiej się trawią i czujemy się po prostu lepiej. Odpowiednio dobrane zioła i przyprawy nie tylko podnoszą walory smakowe i wizualne dań, ale także mogą poprawiać apetyt, metabolizm czy przynieść ulgę w bólu głowy (imbir). Inne mają działanie termogeniczne – będą wsparciem dla osób odchudzających się.
Warto zatem poznać bliżej właściwości niektórych przypraw, szczególnie, że wiele z nich znajdziemy praktycznie w każdej kuchni:

  • bazylia – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego, trawienie, działa rozkurczowo
  • cynamon – poprawia ukrwienie, trawienie, działa rozgrzewająco, termogenicznie, przeciwzapalnie
  • estragon – łagodzi wzdęcia, dolegliwości żołądkowe
  • gorczyca – w formie okładów na miejsca dotknięte reumatyzmem
  • imbir – łagodzi bóle głowy, miesiączkowe i mdłości, rozgrzewa, dodany do herbaty wspomaga kuracje przeziębieniowe
  • jałowiec – poprawia trawienie, działa napotnie, moczopędnie, żółciopędnie
  • kminek – stymuluje procesy trawienne, łagodzi kolki, działa rozkurczowo
  • kurkuma – działa antynowotworowo, obniża poziom cholesterolu, wspiera pracę trzustki, przyspiesza gojenie się ran
  • majeranek – działa wykrztuśnie i przeciwzapalnie, poprawia trawienie
  • mięta – wspomaga trawienie, łagodzi wzdęcia, a także dolegliwości reumatyczne, choroby gardła i zatok
  • melisa – obniża ciśnienie krwi, pomaga przy bezsenności i niestrawności, ma również właściwości antydepresyjne, uspokajające, wyciszające
  • rozmaryn – wspiera procesy trawienne, wytwarzanie żółci, działa moczopędnie oraz pobudzająco
  • szałwia – stymuluje wydzielanie soków trawiennych, poprawia wchłanianie składników odżywczych, działa przeciwwymiotnie
  • tymianek – działa wykrztuśnie, wspiera kuracje przy w infekcjach gardła, stymuluje apetyt i metabolizm.

Autor: Aneta

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *