Odwodnienie organizmu – objawy, przyczyny, profilaktyka

Zapewne każdy słyszał lub czytał o odwodnieniu. Niestety praktyka pokazuje, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, jak groźne mogą być zbagatelizowane objawy odwodnienia organizmu. Szczególnie jeśli dotyczą osób z tzw. grupy wysokiego ryzyka, czyli małych dzieci, osób starszych czy osłabionych i chorych.

dziecko płacze
Odwodnienie jest bardzo groźne dla małych dzieci

Biegunka wśród przyczyn odwodnienia organizmu
Teoretycznie wszyscy wiemy co oznacza odwodnienie, warto jednak przytoczyć definicję, która mówi, że jest to stan, w którym zawartość wody w organizmie jest niższa od wartości niezbędnej dla prawidłowego, bezpiecznego funkcjonowania. W praktyce znanych jest wiele przyczyn odwodnienia, ale jedną z głównych są biegunki o różnym podłożu. Wśród pozostałych powodów wymienia się także:
• wymioty,
• przyjmowanie niedostatecznej ilości płynów (w czasie choroby, gorączki, wysiłku fizycznego, upałów, przy zażywaniu leków diuretycznych),
• dużą utratę krwi
• dietę bogata w błonnik albo wysokobiałkową,
• rozległe poparzenia,
• wstrząs anafilaktyczny.
Najpoważniejszym zagrożeniem jest jednak biegunka, ponieważ należy do najczęściej występujących przyczyn i może przytrafić się praktycznie każdemu. Dlatego nigdy nie jej nie bagatelizujemy, reagujemy od razu, ponieważ w niektórych przypadkach (np. u niemowląt) o zagrożeniu życia mogą decydować nawet godziny. Należy bowiem pamiętać, że w czasie każdego wypróżnienia w trakcie biegunki organizm traci bardzo dużo wody, która musi być sukcesywnie i prawidłowo uzupełniana. Ponadto organizm traci także cenne elektrolity, a zatem nie wystarczy zwykłe popijanie wody.

upał
Upał i wysiłek fizyczny zwiększają ryzyko

Objawy odwodnienia organizmu
Biorąc pod uwagę jak dużym zagrożeniem jest stan odwodnienia należy wiedzieć na co zwracać uwagę i jak zapobiegać oraz leczyć. Jeśli chodzi o odwodnienie organizmu objawy są na tyle charakterystyczne, że bez problemu można je skojarzyć ze stanem zagrożenia zdrowia i życia. Jest to szczególnie ważne w przypadku niemowląt, małych dzieci czy seniorów.
Objawy:
• duże pragnienie,
• suchość w ustach, suchy język,
• mniejsze ilości oddawanego moczu przy jednoczesnym intensywnym zabarwieniu i zapachu,
• zmniejszona elastyczność skóry,
• osłabienie,
• zawroty głowy i ból,
• drżenie mięśni,
• szybkie tętno
W stanie poważnego odwodnienia organizmu objawy są coraz poważniejsze i bardziej dramatyczne, dochodzi m.in. do:
• omdleń,
• drgawek
• zaburzeń mowy,
• utraty przytomności.
Pamiętajmy o tym, że bardzo duże odwodnienia to realne zagrożenie życia.

elektrolity
Utrata elektrolitów to niebezpieczny skutek odwodnienia

Profilaktyka i sposoby na odwodnienie
Bardzo ważną kwestią jest zatem znajomość sposobów, które mogą uchronić przed odwodnieniem oraz usupełnić szybko utratę płynów. Praktyczne wskazówki na ten temat można znaleźć w serwisie http://www.stoperan.pl/sposoby-na-odwodnienie.html.
• Przede wszystkim należy zachować odpowiedni poziom wody w organizmie. A zatem pijemy – wodę, soki, napoje mleczne. Wskazane są też owoce i warzywa zawierające dużo wody. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia mężczyźni powinni przyjmować ok 2,5 litra wody na dobę, a kobiety 2 litry. W sytuacjach takich jak upał, intensywny wysiłek czy wspomniana biegunka zapotrzebowanie na płyny rośnie.
• Podaż elektrolitów to kolejny istotny element. Są to roztwory jonów niezbędne w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka, rozprowadzają też wodę i ułatwiają jej wchłanianie. W czasie biegunki jesteśmy szczególnie narażeni na utratę elektrolitów. Warto zatem zaopatrzyć się w gotowe roztwory elektrolitów.
• Osmolalność płynów jest kolejnym czynnikiem istotnym w kontekście odwodnienia. Płyny o obniżonej osmolalności zapewniają łatwiejsze i skuteczne przyswajanie wody przez komórki organizmu.
• Pamiętajmy również o właściwej temperaturze płynów. Te, które mają nawodnić organizm powinny być chłodne, ale nie zimne. Ciepłe napoje mogą nasilać odruch wymiotny, co potęguje zagrożenie odwodnieniem.

soki
Woda, soki, owoce i warzywa – profilaktyka odwodnienia

 

Zdjęcia: shutterstock, stoperan.pl

Dodaj komentarz